توصیه های یک نهاد بین المللی در مورد COVID-19 برای مراقبت از کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت

23 مارس 2020 - انجمن بین المللی دیابت کودکان و نوجوانان (ISPAD) توصیه هایی را در موردCOVID-19  در کودکان مبتلا به دیابت منتشر کرده است.این توصیه ها برای راهنمایی متخصصانی صادر شده است که ممکن است کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت را تحت مراقبت خود داشته باشند.

در بسیاری از کشورها، مبتلایان به دیابت به عنوان گروهی که در معرض خطر بالاتر COVID-19 قرار دارند، طبقه بندی شده اند. با این حال، گزارش های حکایت شده، با اطمینان خاطر نشان می دهند کهCOVID-19 ، در کودکان مبتلا به دیابت، الگوی متفاوتی نسبت به همسالان غیر دیابتی آنها نشان نداده است.

این دستورالعمل مراقبتی مشابه با توصیه هایی است که برای بزرگسالان صادر شده است که همه ما باید از آنها پیروی کنیم، از جمله شستن دست ها و دوری از اجتماع است.

کارشناسان ISPAD می گویند: اگر کودک یا جوان مبتلا به دیابت به این عفونت مبتلا شود، باید تعداد دفعات آزمایش قند خون را افزایش داد و سطح قند خون را بین 4 تا 10 میلی مول در لیتر (70-180 میلی گرم در دسی لیتر) و کتون های خون را زیر 0.6 میلی مول در لیتر حفظ کرد.

علاوه بر این، در توصیه های SPAD Iآمده است که دریافت انسولین نباید هرگز متوقف شود و باید در نظر داشت که در هنگام تب، معمولاً به انسولین بیشتری برای کنترل قند خون نیاز است. كودكان و جوانان دیابتی که به این عفونت مبتلا می شوند، باید تحت نظارت قرار گیرند و با حفظ تعادل كافی نمك و آب، هیدراته باقی بمانند(آب بدنشان کم نشود).

این سازمان اظهار داشت: با وجود بسیاری از ابهامات، توصیه های همه گیری جهانی COVID-19 در اکثر کشورها، همچنین شامل افراد مبتلا به دیابت در میان جمعیت پر خطر می شود.

با این حال، گزارش های حکایتی، تاکنون نشان دهنده ی یک الگوی متفاوت از بیماری در کودکان مبتلا به دیابت در مقایسه با همسالان غیر دیابتی آنها نبوده است. بعلاوه، كودكان به طور كلی كمتر از بزرگسالان تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

توصیه های فوری تخصصی برای کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد تصمیم گیری برای ارجاع به بخش مراقبت های اورژانس نیز منتشر شده است، که شامل موارد زیر است:

·        اگر تب یا استفراغ بیمار ادامه یابد و یا کاهش وزن رخ دهد، که نشان دهنده ی شدت یافتن کم آبی بدن است، باید بیمار به بخش مراقبتهای اورژانس منتقل شود.

·        اگر بوی نفس میوه‌ای بیمار ادامه یابد یا بدتر شود، یا اگر کتون خون او بالاتر از 1.5 میلی مول در لیتر بماند، باید بیمار به بخش مراقبتهای اورژانس منتقل شود.

·        اگر کودک یا نوجوان خسته، گیج، دچار hyperventilate(تنفس تند) شود یا دارای درد شدید شکمی باشد، باید به بخش مراقبتهای اورژانس منتقل شود.

کارشناسان ISPAD اضافه کردند: در حالی که ما منتظر یک درمان خاص یا واکسن در مقابلکرونا ویروس 2 هستیم، باید مراقب بیماران خود باشیم. یادآوری می کنیم که گزارش های مربوط به عفونتCOVID-19  نشان می دهد که در کودکان و نوجوانان این عفونت با شدت کمتری بروز می کند.

کارشناسان ISPAD آرزو کردند که کل جامعه ی دیابتی بتوانند در این زمان دشوار به هم بپیوندند و بیماران در اسرع وقت و هرچه سریع تر با سلامت کامل به زندگی عادی خود بازگردند.

برای دسترسی کامل به دستورالعمل صادر شده به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.ispad.org/news/494473/COVID-19-and-Children-with-Diabetes.htm

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/mar/ispad-release-recommendations-for-covid-19-in-children-with-diabetes.html